Het Holland Innovative  Rapid toernooi 2018

Ernst Schroth

Zaterdag 13 januari om kwart over negen zaten Henk Juffer en ik gebroederlijk naast elkaar om de deelnemers te verwelkomen en hun inschrijfgeld op te strijken. Normaal is dit laatste de taak van de nieuwe penningmeester, Jacques van den Berg, maar die was druk bezig en nodig bij het prepareren van de klokken.

Enig vernuftig denk- en rekenwerk van uw “toernooidirecteur” had hem de conclusie opgeleverd dat met slechts een reservespeler van Ons Genoegen kon worden volstaan.  Zeer opofferingsgezind had Vincent Kempen zich bereid verklaard  die reserve te zijn. Tot vlak voor het begin van de eerste ronde was niet duidelijk of hij wel of niet zou moeten opdraven, maar uiteindelijk zaten we, Vincent niet meegerekend precies op 60 deelnemers, en dat betekende dat hij naar huis kon. 10 groepen van 6 man (mensen dus, er zaten twee dames bij) – geen gekke opkomst als je de concurrentie van Tata in aanmerking neemt.

Bij de groepsindeling had de toernooidirecteur toegegeven aan het verzoek van enkelen om ze te plaatsen in een hogere, respectievelijk lagere groep dan strookte met hun sterkte volgens de ELO-tabel. Toernooibaas: doe dat nooit meer. Deel in, strikt volgens de officiële ELO – lijst. Dat bespaart je een hoop nodeloos gepuzzel en gezeur en kritiek van deze of gene. Nadat de groepsindelingen op het bord  gehangen waren sprak voorzitter Henk Juffer het  openingswoord.  Na alle deelnemers een prettige dag toegewenst te hebben maakte Juffer plaats voor onze hoofdsponsor dhr. Hans Meeske, directeur van Holland Innovative en tenslotte nam ik het woord voor wat technische details en voor wat “do's en dont’s “. waarna de eerste ronde kon beginnen.

De dag verliep  probleemloos en in goede sfeer. De speelzaal bleef rustiger dan ik het ooit heb meegemaakt en de uitslagenbriefjes werden braaf ingeleverd. De partijen verliepen vreedzaam en de stemming leek er de hele dag goed in te zitten, mede  doordat de inwendige mens uitstekend werd verzorgd door koster Klaas Altena en zijn vrouw – met name met heerlijke erwtensoep moet ik noemen.

Tegen 16:00 uur was de strijd op alle borden gestreden en konden de eindresultaten worden uitgerekend. De gehanteerde regel daarvoor: bij een gelijk aantal punten geeft het onderlinge resultaat de doorslag. Indien dat remise is, wint degene met de laagste Elo en indien dat ook nog geen uitsluitsel geeft bepaalt het lot. (In het verleden werd in moeilijke gevallen het Sonnema – Berenburgh systeem gehanteerd. Maar dat werd na een paar rondjes als lekker, doch erg tijdrovend, ervaren.)

Om hem moverende redenen begon  Voorzitter Henk Juffer de prijsuitreiking bij Groep J, de groep met 4 heel jonge spelers, deels uit onze eigen jeugdopleiding.  De groep werd gewonnen door Eric van Lier (Baarnse SC ) met 4 ½ punt, net zo veel als het resultaat van Hans Molenveld uit Almelo. Voor hun leeftijd zijn Eric en Hans natuurlijk ook nog best jong, maar in absolute zin …. Het is mooi dat ze die jonkies nog eens lieten zien dat schaken mannenwerk is. Beiden gaven aan de jeugd geen punt weg – onderling speelden ze remise. Op Elo, evenwel werd Eric, met een fractie lager aantal Elopunten nummer 1 en Hans tweede. Met 3 punten was Paul van Putten hier “the best of the rest”. Bovendien mocht Paul ook nog de vierde prijs incasseren die Willem Grünbauer (Groep F) had gewonnen en tot slot won hij ook nog de prijs voor de beste oplossing van 'Het Probleem”; Maar daarover later.

Eerste van groep A en dus van het hele toernooi werd Tjerk Hacquebord, van Moira-Domtoren die zich met 4 ½  uit 5 revancheerde voor zijn magere resultaat vorig jaar. Tot en met ronde 4 ging het gelijk op met  ons oud-lid Arie van den Burch,  maar waar Tjerk zijn laatste partij tegen Gerrit-Meinte Muis won, kwam Arie tegen de jonge Tim Grutter niet verder dan remise.

In Groep B ging de overwinning naar Joost Marcus van Ons Genoegen. Joost won 4 van de 5 partijen en moest alleen remise toestaan aan Gert Legemaat van Doorn Driebergen. Gert werd met 4 uit 5 fraai tweede in deze groep. Gert is een van de trouwste deelnemers aan ons toernooi; zolang ik het toernooi “doe” (sinds 2007) is hij met zijn partner Nilufer Karayilan van de partij en, naar wat ik begrepen heb, dateert hun deelname al van ver voor die tijd.

In groep C eindigde Henk van Jaarsveld van Ons Genoegen gelijk met Gerben van Pel van schaakclub Hoevelaken. Hun onderlinge partij eindigde in remise zodat vergelijking van de ELO's  uitsluitsel moest geven. Van Henk had ik geen Elo-opgave ontvangen; gezien zijn gebrek aan wedstrijdritme had ik hem op 1750) ingeschaald, 20 punten lager dan Gerben(1770). Daarmee werd Henk de winnaar van groep C.

Arko van Helden deed het als “thuisschaker” weer zo goed dat hij met 3 ½ punt als eerste eindigde. Net voor Ewout Loots (Moira-Domtoren) met 3 punten. Een vredelievende groep, deze groep D. 7 van hun 15 partijen  eindigden in remise.

Bij groep E ging de winst naar Marc Norden (MSK) met 4 gewonnen wedstrijden. Marc heeft bij mijn weten nog niet eerder aan ons toernooi deelgenomen. Hij moest alleen een punt afstaan aan Jaap de Vos (clubschaker?, thuisschaker?) die tweede werd met 3 punten.

Groep F werd ongedeeld gewonnen door good old Niek van Doorn, (thuisschaker) met 3 ½ uit 5. Hij bleef daarbij Otto Boot (Botwinnik) en Remco Mascle (thuisschaker) met een half punt de baas. Deze beiden eindigden gelijk met 3 punten, maar in hun onderlinge partij won Mascle van Boot.

Groep G was een zeer strijdbaar stelletje. Geen enkele remise! Een oude bekende alweer, Patrick Kreuning (Larense SC) won al zijn partijen. Rien van Brummelen, ook al zo'n trouwe deelnemer, won er vier van de vijf en werd tweede.

In Groep H was de overwinning voor Ton Koekkoek  (Baarnse SC) met een fraaie 4 punten uit 5  partijen. Alleen Wim van Denderen (SV Acquoy) bracht hem een nederlaag toe. Onverwoestbare Marc Berisa en Peter Rijsdijk van Doorn-Driebergen eindigden beide met 3 punten, maar het onderlinge resultaat wees Peter aan als nummer 2 van de groep, Hij won van Marc.

In Groep I won mevrouw Nulifer Karayilan ( Doorn Drieb.) alle 5 haar partijen. Alleen Patrick Kreuning (Groep G) evenaarde die prestatie.  Nulifer  werd dus eerste, gevolgd door Rene Hendriks (Ons Genoegen) die met 3 uit 5 net zoveel punten verzamelde als Gerrit Groenewegen (MSK) maar dat deed met een lagere Elo.

Tenslotte “Het Probleem”.  Bab Wilders stelde verbaasd (welhaast verbijsterd) te zijn door het grote aantal goede oplossingen. Dat scheelt van jaar tot jaar. Soms zijn er maar weinigen die het goed hebben, soms is er niemand. Conclusie: zonder de goede inzenders niet te schofferen – het was te makkelijk. Loting moest uitkomst brengen en zoals al eerder vermeld: gewonnen werd die loting door Paul van Putten. Pauls derde prijs – het is hem gegund.

Vervolgens dankte de voorzitter de wedstrijdleider voor het leiden van de wedstrijd (met een mooie fles wijn), de koster en zijn vrouw voor het goede eten en drinken, alle deelnemers voor hun positieve bijdrage aan de dag en  wenste eenieder een goeie reis naar huis.

Hieronder staat de volledige uitslag van het toernooi: