Van de bestuurstafel (02)

Frank van Halem

Het is al weer 3 maanden geleden dat u in deze rubriek wat hebt gelezen.

Maar inmiddels is de bestuurstafel weer gedekt en heeft onze voorzitter Henk Juffer ons aan tafel genodigd. Het was weer een rijke dis.

Ik laat u mee genieten.

We hebben ons vandaag allereerst bezig gehouden met “het gewone reilen en zeilen” van onze vereniging. Hoe gaat het met ons, de jeugd, de senioren? Hoe gaat het met de interne competitie en de externe competities?

De dooddoener is natuurlijk dat het gaat zoals overal en altijd: met vallen en opstaan. Alleen: onze indruk is dat er in verenigingsverband niet al te veel gevallen wordt. We hebben er plezier in, de opkomst is goed, we laten onze tegenstander af en toe eens winnen, we handhaven ons in het achttal en in  het viertal van de SGS. Kortom, we gaan fluitend naar de club en fluitend weer naar huis. Wat wil je nog meer.

We willen altijd meer.

De interne competitie loopt goed, maar mogelijk kan er toch nog iets gesleuteld worden aan de wijze van indelen zodat dit nog iets evenwichtiger wordt. Op dat klusje zal Martinus de komende maanden broeden.

De Veldheer wordt steeds verder gevuld met dank aan alle leden die bijdragen leveren en met dank aan Gerrit die dit in goede banen leidt en aan Martinus die alles een mooi plekje op de site geeft.

We moeten ook steeds meer.

Maar dan gaat het over krachten van buitenaf die ons aan het werk zetten.

Allereerst is daar de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). U kent die afkorting vast al wel, want u wordt van alle kanten bestookt met vragen over uw persoonlijke gegevens, het gebruik en de opslag ervan. Dus, u kunt er op wachten, ook onze vereniging moet er aan geloven. Binnenkort hoort u via de mail meer van mij (ik kan u troosten: het valt wel mee).

De Bond is ook bezig en wel op meerdere fronten. Zoals bekend gaat de KNSB een brede competitie starten op zaterdag. Omdat wij geen achttal bij elkaar krijgen hebben we de leden die daar wel aan willen meedoen verwezen naar de Baarnse Schaakvereniging die probeert hiervoor iets van de grond ter krijgen.

Ook de onderbond, de SGS is bezig, samen met 2 andere onderbonden (OSBO en SBO).  Zij willen gedrieën tot één externe competitie komen. Hoe dat er precies uit gaat zien is voor ons nog onduidelijk, al denken we dat, als het er op aankomt, er niet veel zal veranderen. We houden u op de hoogte.

Het mag wat kosten.

En dan nog de financiën. Van Jacques hoorden we dat de cijfers zwart zijn, maar er zijn diverse redenen om voorzichtig te zijn (dat zegt elke penningmeester, dus Jacques is een goeie!). We hopen dat er geen contributieverhoging nodig is, maar dat vraagt wat rekenwerk. Afwachten dus, er zal de volgende bestuursvergadering vast verder over worden gesproken. Wie wel eens tegen Jacques heeft geschaakt weet dat hij goed kan rekenen!

Ten slotte wens ik u allen alvast een mooie vakantie toe.

Maar voordat u op reis gaat: eerst natuurlijk meedoen aan de zomercompetitie waarvoor u eerdaags een mailtje krijgt. Om u alvast lekker te maken: we beginnen 7 juni en spelen in 5 avonden 3 ronden. Dat kan een gezellige boel worden en een mooie oefening voor de simultaanavond van 30 augustus.

Amersfoort,

16 mei 2018.