Aflevering 7.
De periode 2006-2011

De periode vanaf 2006 tot aan de viering van het 75-jarig jubileum in januari 2011 wordt gekenmerkt door hoogte- en dieptepunten. Op zichzelf niets bijzonders, want zo gaat dat in het leven van mensen en verenigingen.
Het ledenaantal liep enigszins terug, niet alleen door bedankjes maar ook door het overlijden van een aantal leden waaronder club-icoon Ton Verbeek.
Uiteraard had dit gevolgen, niet alleen voor de speelsterkte van de teams maar ook voor het aantal teams. Na nog met veel hangen en wurgen een derde achttal op de been gebracht te hebben en een experiment met een zgn. viertal is er vanaf het seizoen 2009/2010 nog slechts plaats voor twee achttallen.
In deze periode degradeerde het eerste team, promoveerde het direct weer om in het daarop volgende seizoen, mede door een ontijdig bedankje, voorlopig definitief terug te keren in de eerste klasse van de Stichts-Gooise Schaakbond waar men enigszins tevreden moet zijn met een middenpositie.
Het tweede wist zich omhoog te werken vanuit de derde klasse naar de tweede, maar moet daar de laatste seizoenen vooral vechten tegen het bekende degradatiespook.

Maar ondanks dit alles is de sfeer op de vereniging dezelfde gebleven en natuurlijk zijn er ook veel positieve punten. Zo is er ieder jaar in januari een Rapidtoernooi dat in 2011 ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum een absoluut hoogtepunt belooft te worden, mede dankzij de sponsoring door Holland Innovative . Van heinde en ver komen de schakers ieder jaar begin januari naar de Martuskerk, dit ondanks de concurrentie van wat ooit het Hoogoventoernooi heette.

En ook op sportief gebied zijn er successen te melden. Zo worden regelmatig leden van Ons Genoegen, in laatste instantie Joost Marcus, veteranenkampioen van de Sticht-Gooise Schaakbond, een titel die recht geeft op deelname aan de Nederlandse veteranenkampioenschappen.
Ook op vele toernooien in de regio zien we spelers van Ons Genoegen deelnemen en in de prijzen vallen, zeker ook op het Nederlands Dagblad toernooi dat jaarlijks eveneens in de Martuskerk plaatsvindt.
Maar het mooiste komt nog: tot twee maal toe in deze periode, in het seizoen 2006/2007 en 2009/2010 wist een viertal spelers van Ons Genoegen de zgn. SGS- beker te winnen in een bekercompetitie voor alle clubs uit de Stichts-Gooise Schaakbond.
Al met al dus toch een periode die bewijst dat de Chr. Schaakvereniging Ons Genoegen na vijf en zeventig jaar nog altijd bestaansrecht heeft.