Aflevering 5.
Intermezzo: Snelschaken

'Zo gaan we de jaren negentig in'. Dat was het einde van het vorig historisch overzicht.
Maar daar zou ik bijna tekort doen aan een zeer mooie periode van onze club: Het snelschaakgebeuren.
Het was (en is nog steeds) een goede gewoonte bij Ons Genoegen om in elk seizoen tenminste twee clubavonden te reserveren voor het snelschaakkampioenschap van de club. En van die avonden dient dan ook altijd als voorbereiding op het SGS-snelschaakkampioenschap voor teams. Dat dit tot mooie belevenissen kan leiden bleek op 5 november 1988.

In het clubblad dat daarna uitkwam staat er een mooi stukje over:
         'De vijfde november 1988 zal voor Ons Genoegen een zeer gedenkwaardige dag blijven'.
En waarom dan wel? Het was voor het eerst dat wij met drie teams deelnamen aan het SGS-snelschaakkampioenschap. En wat nog opmerkelijker was is dat de drie teams alle drie kampioen werden in hun afdelingen!!
         'Een unicum in de geschiedenis van Ons Genoegen'
staat er dan ook terecht in dat nummer van De Veldheer.

Deze geschiedenis had een jaar later nog een verder vervolg. Op 20 mei 1989 waren er snelschaakkampioenschappen van de KNSB en gezien de resultaten bij de SGS-wedstrijden mochten we daar aan deelnemen.
In het clubblad dat na deze wedstrijden uit kwam, staat het volgende:
         'Ons Genoegen is koning-snelschaak  van Nederland halfzwaargewicht!!'
Zelden heb ik meegemaakt dat een hecht team van Ons Genoegen als collectief z kon scoren. De laatste ronden waren we zeer vermoeid, maar uiteindelijk bleven we net een half bordpuntje voor op onze naaste belager, GOVA.
Met een glimlach reikte Hans Pont, toen de voorzitter van de KNSB, de prijzen uit. Ons Genoegen is weer een schaakklok rijker.

Nog een belangrijk feit in dat jaar mag niet onvermeld blijven: Het tweede team promoveerde naar de eerste klasse van de SGS. De aansluiting met het eerste was daarmee een feit!